Vanuit Het Hoofdburo Hi there Rainbow-lovers !!! Eindelijk valt er, na maanden van stilte, weer behoorlijk wat nieuws te melden vanuit het Rainbow-kamp. Van Joe Lynn Turner kregen we te horen dat Bobby Rondinelli dan toch is vervangen en wel door Chuck Burgi. Volle zekerheid is hierover echter ook weer niet. Op de Aardschokdag (j.l. 25/6) liepen we Neil Jeffries van Kerrang tegen het lijf. Neil is drie weken geleden een dag bij de band geweest in de studio en vertelde ons het een en ander. Volgens hem zijn er twee drummers gebruikt op de lp, beiden zouden enkel in de studio van dienst zijn geweest. Het is dus afwachten of Chuck Burgi inderdaad de nieuwe man achter de drumkit zal zijn. De nieuwe single heeft als titel "Street of dreams", de flipzijde is een instrumentaal nummer "Doom." Verder zal op de lp een track staan met de titel "Stranded", deze song begint met een fluit-intro dat op de keyboards wordt gespeeld. In Copenhagen voetbalde Rainbow nog tegen een team van Iron Maiden. Rainbow verloor met 5-4. In het team van Rainbow zaten o.a. Ritchie, David Rosenthal, Colin Hart en technicus Freddy Hansen. Roger en Joey werden gespaard. In het Maiden-team speelde Eric 'Under the Rainbow' Thomsen mee. Half juni, vlak nadat de opnamen in Copenhagen werden beëindigd, was Ritchie aanwezig bij een optreden van The Jackie Lynton Band in de New Golden Lion in Fulham, London. Tijdens de toegift stapte Ritchie het podium op en speelde mee met de band. Het nieuwe album komt waarschijnlijk in augustus of daar omtrent uit. Reakties op de nieuwe Rainbow schijf zijn natuurlijk erg welkom. Begin september tourt de band door Engeland, daar zullen wij enkele optredens van gaan bezoeken. Ook zullen we proberen de heren aan het woord te krijgen. Hebben jullie vragen, stuur ze dan op. Als er een mogelijkheid is zullen we er zeker een antwoord op proberen te krijgen. KEEP ON FOLLOWING THAT COLORFULL RAINBOW AS AT THE END THERE'LL BE A POT OF GOLD! RAINBOW TURNS OUT TO BE IN COPENHAGEN Een week na het verschijnen van 'Over the Rainbow' nr 17 bereikte ons het nieuws dat Rainbow in de Sweet Silence Studios zou zitten sinds 25 april. Verder was er het nieuws dat Bobby Rondinelli weldegelijk uit de band zou zijn. Van een bezoek aan Polydor werden we niets wijzer zodat we zelf maar verder zijn gaan zoeken. Via een telex van een toeristenburo in Copenhagen kregen we uiteindelijk het adres en het telefoonnummer van de Sweet Silence. Na twee keer eerder tevergeefs kontakt te hebben gezocht kregen we op 26 mei Colin Hart aan de lijn. Colin vertelde dat Bobby er inderdaad niet meer bij was en dat iedereen, Joe Lynn Turner uitgezonderd die niet aanwezig was, druk bezig was. Met een probeer het volgende week nog eens gaf Colin te kennen dat er dan wellicht meer in zou zitten. Op 1 juni kregen we weer Colin aan de lijn. Op de vraag of we Joe konden spreken kwam het antwoord dat hij niet aanwezig was en pas om 8 uur 's avonds zou arriveren in de studios. Nadat Colin losliet dat Joe in het hotel zat kregen we, nadat er gevraagd was of we daarheen mochten bellen te horen dat het in orde was. Colin gaf het telefoonnummer van het Scandinavia Hotel en werd hartelijk bedankt voor de medewerking. Via de telefoniste werden we doorverbonden met de kamer van Joe Lynn Turner. "Yes hello." Hallo, spreek ik met Joe Lynn Turner? "Ja." Met René van de Nederlandse Rainbow Fanclan. "Hallo René." Misschien kun je je me nog herinneren als ik je vertel dat we vorig jaar na het concert in Rotterdam in het Hilton hotel een poos hebben gepraat. "Ja, dat weet ik nog wel, hoe gaat het met jou?" Prima, en met jou? "Ook goed, dank je" Ik zou graag even met je babbelen over de nieuwe lp, vind je dat goed? "Ja natuurlijk. Wel, we zijn nu een week of 6 bezig en hebben weer heel wat rock'n'roll songs verzameld. Een paar love songs, wat mid-tempo songs en wat pop-rock nummers plus behoorlijk wat hardrock natuurlijk. En waarschijnlijk ook één instrumentaal nummer." Wat voor stijl is de lp, in vergelijking met 'Straight between the eyes'? "Hij zal ongeveer een beetje in de stijl van 'SBTE' worden, alleen nog beter. Hij is ook wel een beetje in de stijl van 'Difficult to cure'. Een beetje tussen die twee lp's in. Eigenlijk is er van alles wat, een Engelse sound en een Amerikaanse sound dus voor elk wat wils." Komt er ook weer een nummer a la 'Eyes of fire' op het nieuwe album? "Ja, wel iets in de geest daarvan, alleen niet zo lang. Ik moet trouwens vanavond om 8 uur naar de studio om nog het een en ander aan die song te veranderen. Ritchie is er namelijk nog niet helemaal tevreden over, oké maar om op je vraag terug te komen, we zullen de stijl zoals die op 'Rising' was beperkt houden. Dus verwacht niet dingen over geesten en het kwaad, Ritchie wil echt met de tijd mee." Is er al een titel voor de nieuwe lp? "De titel weten we zelf nog niet. We hebben wel enkele ideeën maar er staat nog niets vast." Nu even een stomme vraag, wordt de lp door Roger geproduceerd? "Ja, Roger produceert hem, maar je vraag is zo stom nog niet als je je bedenkt dat hij ontzettend veel werk moet doen. Dus krijgt hij veel steun van mij en de andere jongens. Het valt immers ook niet mee met zo'n stel gekken als ons te werken (ha ha)." Waarom is de keuze op de Sweet Silence gevallen? "Omdat we in Montreal niet terecht konden, Asia is daar momenteel aan het opnemen. En omdat Ritchie erg te spreken was over de Sweet Silence qua gitaarsound'. Wordt deze lp digitaal gemixt? Als ik goed ben ingelicht heeft de Sweet Silence daar de apparatuur niet voor. "Ja, dat klopt. We gaan de lp digitaal mixen in Canada of Amerika." Wanneer wordt de lp uitgebracht? "Als alles goed loopt eind augustus of begin september" Er zijn sterke geruchten dat Bobby uit de band zou zijn. Klopt dat? "Ja, het is waar dat Bobby niet meer bij de band zit." Wat is de reden daarvan of vertel je dat liever niet? "0 jawel, dat wil ik je best wel zeggen. Hij is weggegaan omdat er muzikale meningsverschillen waren. Ik hoorde dat hij bij de Scorpions zou zitten. We praten trouwens nog gewoon met hem en zijn nog steeds vrienden." Ik was erg verrast te horen dat hij weg was, zeker als ik terugdenk aan Rotterdam toen hij met Ritchie in het Hilton zat te praten en ze de grootste vrienden leken.. "Ja, dat zijn ze nog steeds." Nog steeds? "Ja zeker, maar ja hij was het niet zo erg eens met de muziek. Toen zei Ritchie van: Oke dan vergeten we gewoon de hele zaak. En toen verliet hij de band." En wie is de nieuwe drummer? "Hij heet Chuck Burgi en zat bij Brand-X. Hij heeft meegespeeld op de lp 'Masques' (1978) en verder kan ik je verzekeren dat hij erg goed is. Hij heeft een erg stevige sound." Zijn naam zegt me totaal niets. "Dat geeft niet, maar ik verzeker je dat hij erg goed is!" Wanneer gaan jullie weer op tournee? "Eind augustus, begin september zullen we door Engeland gaan touren." Heb je de fanzines ontvangen die we naar de Sweet Silence hebben gestuurd? "Ja, die heb ik gekregen, ik zal ze bewaren bij degenen die ik in Rotterdam heb gekregen, als je het goedvind?" Natuurlijk is dat goed, maar wat vind je van de fanzines? "Ze zien er mooi en goed verzorgd uit en ik moet zeggen dat we trots op jullie kunnen zijn. Jullie doen goed werk voor ons." Dank je Joe, eh... wij kunnen ook trots op jullie zijn! (ha ha). Oke Joe, het was leuk met je gepraat te hebben. "Dat is dan wederzijds." Ik wens jullie veel succes met de nieuwe lp en hoop jullie in Engeland te ontmoeten. Wens de andere jongens ook het beste toe van ons. Oke? "Ja dat zal ik doen. Wil jij de Nederlandse fans de groeten van me doen en ik denk dat ik dan ook spreek namens de rest van de band!" Doe ik, hey Joe, bedankt en tot ziens!!! BOBBY RONDINELLI is dus niet langer meer bij Rainbow, hij zou volgens de laatste berichten op de nieuwe lp van de SCORPIONS hebben meegespeeld en meteen de vervanger zijn van Herman Rarebell. BOBBY's vervanger is dus CHUCK BURGI. Er is niet al te veel bekend van Chuck, enkel dat hij in 1978 op de lp "Masques" van de jazz-rock groep BRAND-X te horen is. BRAND X "MASQUES" (met CHUCK BURGI) Deze lp, opgenomen in London mei/juni 1978, is geheel instrumentaal. Het is dus jazz-rock wat gespeeld wordt, met de nadruk op jazz. De enigste nummers die een beetje in het gehoor (rock dus) liggen zijn "The Poke" en "Black Moon." De rest is hoofdzakelijk gepiel voor ieder instrument, behalve voor de drums. Geen opvallende rol dus voor Chuck Burgi. Meer een plichtmatige rol. Hij was dus na deze lp ook weer verdwenen bij Brand-X. Deze lp hoeft zeker niet gekocht te worden door Heavy rock/metal fans. Na 1 keer luisteren weet je alles. De plaat heeft enkel waarde voor Rainbow-fans die lp-werk bijeengaren van (ex) Rainbow-leden. HOT SHOTS Aan onze collega's van de Belgische Deep Purple Fanclub antwoordde DON AIREY op de vraag "Waarom heb je Rainbow verlaten" met: "Met Ritchie had ik kleine meningsverschillen, maar het was vooral Bobby waar ik problemen mee had. Hij was niet gereed om in een grote groep te spelen. Hij was voordien drummer in een bar en had geen idee van zaken van deze omvang. Ik kon hem niet accepteren in de band. Ik heb er zeker geen spijt van dat ik bij Rainbow gespeeld heb." NO EASY WAY Eind vorig jaar deed Ian Gillan met zijn band, simpelweg Gillan genaamd, een afscheidstour door Engeland. Ian zou moeten stoppen i.v.m stemproblemen, maar veel sneller dan verwacht is de ex-Purple zanger weer terug. Toch wel vrij verrassend is hij als frontman toegetreden tot Black Sabbath. Tijdens de afscheidstour met Gillan deed Ian een interview met Bobby Liopoulos op 17 oktober 1982. Wat Ian liet horen over Deep Purple, Whitesnake en Rainbow is hieronder te lezen. - Wat vind je van je eigen groep Gillan? Ian: "Ik heb er veel lol mee en voel me er dus wel happy mee." - Wat is je favoriete Gillan song? Ian: "Dat is een hele moeilijke vraag. Ik hou eigenlijk van alles wat we gedaan hebben. Hetgene wat het allerleukste was waren de dingen die geheel spontaan ontstonden. Zoals "The Maëlstrom" (B-kant van de single M.A.D.). Het klinkt raar, maar het werd totaal spontaan gedaan. We zaten in een pub, dronken een paar biertjes en toen we terug in de studio kwamen begonnen we meteen op te nemen. Er waren geen repetities, we hadden geen tekst of wat dan ook. Het ging erg spontaan, live gezongen, en het schrijven van de tekst en de muziek gebeurde gewoon tijdens het opnemen." - Wat heb je te zeggen over Purple? Ian: "Wel, goede herinneringen. Tenminste dat is het wat het voor mij nog betekent." - Wat waren je favoriete songs? Ian: "Ik vind eh.... 'Mary Long' goed, 'Highway star', 'No one came' en 'Fools'. Eigenlijk het meeste spul van wat we deden." - Wat vind je van Mr B en zijn Rainbow? Ian: "Wie?" - Mr Blackmore en Rainbow. Ian: Ah Ritchie. Wel, Ritchie en ik hadden een paar jaar geleden een lang gesprek in beschonken toestand." - Yeah, daar heb ik van gehoord. Ian: "En ik denk nog steeds dat hij terug zou moeten komen naar Engeland. Om te wonen dus. Echt, want ik denk dat hij nog steeds niet in de gaten heeft waar het allemaal (politiek) om draait." - Wat van Whitesnake. Ben je bevriend met iemand van hun. Ian: "Oh yeah, Jon (Lord) en little Ian (Paice). Ik heb een zeer goede verstandhouding met hen. Dat kan ik niet zo zeggen van David Coverdale. Als persoon mag ik hem totaal niet al heeft hij wel een goede stem." - Heb je wel eens van Joe Lynn Turner gehoord? Ian: "De zanger van Rainbow. Yeah ik heb de platen gehoord." - Denk je dat hij net zo'n beetje als jezelf klinkt als hij zijn 'screams' laat horen? Ian: "Is dat zo?" - Ja, hij laat soms dingen horen die herinneringen oproepen met betrekking tot jouw persoontje. Ian: "Dat is een groot compliment voor me." - Wat is nu het echte verhaal omtrent Deep Purple? In de States wordt altijd verteld dat Ritchie jou de laan uitstuurde. Ian: "Nee, helemaal niet. In september 1972 schreef ik een brief naar het management in London waarin stond dat ik de groep zou verlaten. Dat was omdat ik vond dat we op een dood punt zaten. We gingen doen wat de mensen verlangden en niet wat we zelf wilden. Ze vroegen me toen nog 9 maanden te blijven vanwege alle contracten, ik stemde toe maar tegen het einde van de periode werd het allemaal wel een beetje bitter omdat ze wisten dat ik ze ging verlaten." - Denk je dat jullie nog ooit bijeenkomen? Ian: (Nee schuddend met zijn hoofd) - Ook niet om oude herinneringen op te halen? Ian: Het is niet onmogelijk, maar er zijn geen plannen voor. Als het ooit mocht gebeuren dan moet het wel volkomen spontaan plaatsvinden." SONG TEKST ALL NIGHT LONG You're walkin' up with your eyes on me It's lookin' good, but I just don't know I need a girl who can keep her head All night long You didn't come just to see the show I guess you know what you want to see The way you smile lets me know I can't go wrong Chorus: I want to touch you, want to feel you I want to make you mine I want to love you all night long I want to be with you all night long I want to love you all night long I want to be with you all night long I saw you standin' down by the stage Your black stockings and your see-through dress Your mouth is open, but I don't wanna hear you Say goodnight You're sorta young, but you're over age I don't care 'cause I like your style Don't know about your brain But you look all right Chorus Your mind is dirty, but your hands are clean You're short on class, but your legs are long You know I can't stand another night On my own Hey, girl, would you like some wine? What's your name? Are you by yourself? Are you the one? What's your sign? Can I take you home? Chorus. E N Q U E T E Om dit fanzine nog meer aan JOUW zin aan te passen, volgt hieronder een enquête. Stuur hem op voor 15 augustus 1983. Laat je stem niet verloren gaan! 1. Moet er meer aandacht worden besteed aan Whitesnake en/of Gillan? 2. Idem voor ex-Rainbowleden? 3. Hoe lang moet "Plaat-praat" zijn van LP's die niet direkt iets met RAINBOW te maken hebben? 4. Moet de prijsvraag blijven? 5. Moeten er eigen bijdragen/brieven van leden worden geplaatst in het fanzine? 6. Wat voor artikelen zou je via de "Rainbow-shop" willen kunnen verkrijgen? 7. Wat moet er veranderd worden? 8. Wat moet er niet veranderd worden? 9. Suggesties Plaat Praat D I O "HOLY DIVER"
(Mercury 811021-1) De eerste "Dio" lp heeft lang op zich laten wachten, hij stond n.l eerst gepland om in februari uitgebracht te worden, maar het is pas eind mei gebeurd. De plaat is gehuld in een ietwat macabre hoes, echt iets voor Ronnie. De binnenhoes is leuk bedacht en grijpt terug naar vroegere zaken waaraan Ronnie heeft meegewerkt, zoals het Butterfly Ball, Rainbow en Sabbath. Dan de plaat zelf, ik moet zeggen dat ik een lp in deze stijl niet had verwacht. Als ik afga op de interviews met Ronnie en ook met Jimmy, daarin vertelden ze steeds weer de kant van "Rainbow Rising" op te willen gaan. Maar het is meer de Sabbath-stijl geworden (zeker voor 90%). Goede nummers vind ik "Stand up and shout", "Holy diver", "Don't talk to Strangers", "Rainbow in the dark" en "Shame on the night." De rest vind ik beneden Ronnie's maat. De keyboards-tonen in het nummer "Rainbow in the dark" zijn zwak, alsof een Casio synthesizer wordt gebruikt. Verder is het een prima lp met goede melodieuze songs. Jimmy en Vinnie kennen we allemaal wel, het zijn prima musici, alleen gitarist Vivian Campbell vind ik niet zo geweldig, ik had meer van hem verwacht. Over Ronnie kunnen we kort zijn, hij zingt nog net zo fantastisch als altijd en is voor mij een van de beste vocalisten die op deze aardbol rondloopt. Het produceren van een lp kan hij (voorlopig) beter aan mannen als Martin Birch of Roger Glover overlaten, want het produceren is hem maar matig afgegaan met deze plaat. REAKTIES VAN LEDEN OP DEZE SCHIJF Het lijkt wel of Ronnie zijn energie op de lp mag uitleven, want zo goed heb ik de man bijna nog nooit horen zingen. Campbell is trouwens een goede gitarist. Instrumentaal en vocaal is dit een absolute 'must' voor de hardrockers. Fred v.d Oever, Eindhoven. De lp is in grote lijnen wat ik ervan verwacht had. Er is voor mij geen enkel nummer dat er echt uitspringt, maar echt zwakke songs zijn er ook niet. Alleen is de produktie helaas erg doorzichtig en gewoonweg te simpel van opzet. Gerrit Tijhof, Enschede MISS MISTREATED EEN INTERVIEW MET ROGER GLOVER - Hallo Roger, het is leuk je hier in de studio te hebben. "Het is mij ook een genoegen." - Hoe verloopt de tour tot nu toe? "Het gaat geweldig. We zijn al een lange tijd op tournee." - Wat is het, een Europese tour of wat? "Dit is de Europese tour, maar die is een onderdeel van wat je een wereldtour zou kunnen noemen. Niet de hele wereld natuurlijk, want er zijn altijd een paar plaatsen waar we niet optreden." - Zoals Noord-Afrika? "Bijvoorbeeld, ik denk niet dat onze muziek daar erg aanslaat." - Jullie zouden het moeten proberen. "Misschien wel ja, we zouden er kunnen heengaan en een oorlogsdans opvoeren." - Heb je er nooit aan gedacht om heavy rockmuziek te introduceren in bijvoorbeeld Afrika? "Gewoonlijk gaan we naar landen waar onze platen worden verkocht en waar we bekend zijn. Het punt is dat er landen zijn waar ze je niet kennen. Er zijn ook een paar landen waar ze ons wel kennen en waar we dus ook wel zouden willen spelen, maar we kunnen daar gewoon niet optreden. Dat zijn bijvoorbeeld landen als Tsjechoslowakije, Hongarije en Polen. We hebben daar een groot publiek." - Maar als jullie de kans kregen zouden jullie het wel doen? "Ja, ik denk van wel. Waarom niet?" - Ritchie en jij zijn beiden Britse rockmusici maar wonen in New York. Waarom hebben jullie je aan de overkant van de grote plas gevestigd? "De band is daar gehuisvest, het management eveneens en er is het meeste werk te doen daarzo. In Amerika is de platenmarkt het grootst. Het is dus zinvol om daar te wonen. Je hoeft er ook niet zoveel belasting te betalen als in de UK." - Als je met jou praat, Roger, kun je gewoon niet om Deep Purple heen. Als je nadenkt over jouw eigen en Ritchie's muzikale geschiedenis, wat is er dan veranderd t.o.v Deep Purple op het gebied van spelen, touren en komponeren? "We zijn allebei vrouwen geworden. Allebei hebben we een sex-operatie gehad. Vroeger waren we mannen, nu zijn we vrouwen, maar we doen ons voor alsof we toch nog mannen zijn. Dat is de grootste verandering." - Toch klinken jullie niet als een vrouwen-band? "Dat komt omdat de andere groepsleden nog niet die operatie hebben ondergaan." - De zanger heet Turner. Jullie zullen hem een beetje moeten laten omturnen. "Hij heet Turner om een bepaalde reden.....en dat is dat hij steeds omturnt." - Dat is dus de reden? "Zeer zeker!" - Roger, jij bent niet alleen muzikant, maar ook nog producer. Als je kijkt naar de muziekscene, speciaal in het huidige Engeland, voel jij je dan daarin thuis? Kijk eh .... van Ritchie wordt gezegd dat hij een aparte plaats inneemt in de gehele rockwereld. Hij doet wat hij wilt, hij gedraagt zich zeer slecht, hij sloopt hotelkamers, gooit t.v's door het raam naar buiten en al dat soort dingen...... "Oh God, zeggen ze dat allemaal van hem." - Dat wordt echt van hem gezegd. "Ik kan het niet geloven." - De Engelse muziekscene lijkt beheerst te worden door zich goedgedragende en goed geklede bands zoals ABC en Haircut 100. Hoe voel jij je in die scene? "Ik denk niet dat er veel is veranderd. Veel mensen in de muziekscene zijn zo begonnen en nadat ze een paar jaar in de business zaten zijn ze alsnog veranderd. Ik geef niet zoveel om die muziek, ondanks dat er muziek bij zit die ik graag mag horen. Ik denk niet dat er iets fout is met die nieuwe muziek." - Waar luister je prive veel naar? "Ik luister naar veel dingen. Ik luister naar mijn wasmachine, mijn typemachine en mijn vaatwasmachine. Mijn vaatwasmachine speelt klassieke muziek af." - Geweldig. "Ik hou van klassieke muziek. Het is mijn favoriete muzieksoort." - Wat speelde je vaatwasmachine ook al weer? Klassiek of Funk? "Beethoven." - Dat moet een hele dure zijn geweest. "Dat was die zeker. Hij is niet verkrijgbaar in Amerika" - Het is een Duitse, nietwaar? "Ja, ik heb hem geimporteerd uit Duitsland. De Amerikaanse vaatwasmachines spelen Grand Funk Railroad af." - Is het waar dat Ritchie iedere avond een Stratocaster sloopt? "Nee, dat is niet waar." - Zou je kunnen proberen er ons een te bezorgen? "Nou kijk, weet je, wij weten nooit wat er gaat gebeuren. Als hij er een sloopt kan ik het voor je proberen." - Anders een niet gesloopte, en dan wel voorzien van een handtekening. "Ik weet niet waar ik een niet-gesloopte gitaar vandaan moet halen. Die geeft hij namelijk niet weg." - Maar zou je er een kunnen brengen. Het hoeft niet vandaag (vanavond speelt Rainbow in Stuttgart, Boblingen 24 november 1982), morgen mag het ook wel. "Ik zal het proberen." - Fijn, wil je hem weggeven als prijs in een prijsvraag? "Ja, dat is goed." - Een prijsvraag als deze bijvoorbeeld: Hoeveel leden bevat de Rainbow stamboom? En we geven de gitaar aan de winnaar. "Nee, ik heb een betere. Iedereen heeft natuurlijk ons laatste album "Straight between the eyes." Op de achterkant staan 5 paar ogen, die afkomstig zijn van de groepsleden. Nu moeten de fans raden welke ogen bij welk groepslid horen." - Dat is een goede vraag. "Het is erg moeilijk." - En de winnaar krijgt wat? Een ongesloopte Strat? "Ja misschien, of een gesloopt exemplaar." - Is dat zeker? "Als Ritchie er vanavond een sloopt, dan krijg je dus een gesloopt exemplaar." - Zorg ervoor dat hij er een sloopt. Jij veranderde al van geslacht, dus ik denk dat jij gewoon alles voor mekaar kan krijgen. Erg leuk en bedankt dat je hier bent geweest, en... geef een goed optreden vanavond. B O O T L E G - C O R N E R "DEEP PURPLE AND SPLIT GROUPS" side A Deep Purple Mk 1 - Hush Deep Purple Mk 2 - Strange kinda woman Deep Purple Mk 3 - You fool no one Ian Gillan - She called me softly side B Gillan & Ritchie Blackmore - Rock'n'roll medley Rainbow - Mistreated Whitesnake - Lady Luck Rainbow - Captain Cornflakes "Hush" is afkomstig van een Amerikaans TV programma, het was een playback optreden in een discotheek in '68. Dit was ook te zien in het programma "Deep Purple in Rock" dat enige tijd geleden te zien was op de WDR. "Strange kinda woman" is een zeer goede en snelle live versie. Aan het einde van de song laten Roger en Ritchie erg goed bas- en gitaarwerk horen waarna Ritchie nog een schitterende scheurende solo uit zijn gitaar tevoorschijn tovert. Ian Gillan besluit de song dan tenslotte met enkele van zijn bekende 'screams'. "You fool no one" begint met een lange improvisatie van Jon Lord, hierna volgt een goede versie die zoals gewoonlijk lang wordt uitgesponnen. Na een korte gitaarintro van Ritchie (met ondermeer het "Still I'm Sad" thema erin verwerkt) volgt een blues-jam waarna Ritchie doorgaat met de "Blues" zoals we die van Rainbow's "On Stage" kennen. "You fool no one" volgt dan nog in reprise vorm en als Ritchie dan eindelijk uitgesoleerd is en Ian Paice zijn drumsolo wil beginnen wordt de track (gelukkig) weggedraaid. "She called me softly"is een leuke oude rock'n'roll track die door Ian Gillan wordt gezongen. "Rock'n'roll medley" is afkomstig van het optreden dat Gillan op 10/3 '80 deed in het Londonse Rainbow Theatre. In de toegift stapte Ritchie Blackmore op het podium en speelde met Gillan mee. Te horen zijn o.a. "Lucille", "Bonny Moronie" (waarna een goed gitaarduel tussen Blackmore en Torme volgt), "Sweet Little 16" en "Whole lotta shakin'." "Mistreated" is van de laatste US tour met Ronnie James Dio in het voorprogramma van REO Speedwagon. De track is van een radio optreden in Atlanta, Georgia op 24/6 '78. Na de grootse intro van Ritchie is er een zeer goede uitvoering van de oude Purple track te horen, waarbij Ronnie nog eens aan het einde van de song zijn schitterende zangwerk onderstreept. "Lady Luck" komt uit de begintijd van Whitesnake, de track wordt -in tegenstelling tot wat men bij Purple liet horen- behoorlijk uitgesponnen en klinkt verrassend goed. "Captain Cornflakes" is een improvisatie in "Man on the silver mountain" met Ronnie Dio als zanger. Het is een beetje a la "Night People." Er wordt een hele (onbekende) tekst gezongen waarbij aan het einde de woorden "Captain Cornflakes" een paar maal te horen zijn. Het nummer wordt daarna weggedraaid. De kwaliteit is over het algemeen goed te noemen van deze bootleg. Op de hoes staan 5 kleurenfoto's (Deep Purple Mk 2, Gillan, Whitesnake, Rainbow uit 1976 en Ritchie Blackmore uit 1980). Op de achterkant van de hoes, die in gekleurde banen is, staan de logo's van Deep Purple, Rainbow, Whitesnake en de Ian Gillan Band afgedrukt. Onderaan is de volgende tekst te lezen: "Thank you Ritchie, Roger, Ian, David, Jon, Ian for the fuckin' beautiful music. This record was made for the fans." FERNANDES
In onze vragenrubriek worden we nog altijd veelvuldig gekonfronteerd met verzoeken om exact op te sommen, met welke uitrusting het idool van de vragensteller
toch zo'n vreselijk mooi geluid heeft. Sommigen onder die vragenstellers gaan zelfs zover dat ze willen weten welke condensators er op toonregelaars van de
gitaar van die en die zitten. We kunnen zelden nalaten om als MM ook ietwat belerend te antwoorden, dat het vaak niet zozeer de gitaar en versterker of de effecten zijn (en zeker niet de potmeters en condensators), die de sound bepalen. De man achter alle gereedschap, zijn gevoel, zijn karakter en zijn inzet, die bepalen een geluid voor het grootste deel.RITCHIE BLACKMORE STRATOCASTER door: Jan Bernards Toch doen de fabrikanten dapper mee in talloze (vaak kostbare) pogingen, om het muzikantenvolkje aan het verstand te brengen, dat gitarist die en die juist zijn eigen geluid heeft en houdt, omdat hij zweert bij merk zus en zo. Opvallend is, hoe Japanse merknamen de laatste tijd westerse topartiesten aan zich weten te binden door bijvoorbeeld gitaren naar de artiest te noemen. Voor mij ligt een schitterende, 50er jaren - Amerikaans aandoende kleuren brochure van Fernandes, een betrekkelijk nieuwe specialist op het gebied van copiegitaren. Men bouwt niet alleen (op het plaatje) mooie copieën van alle soorten en jaargangen Fenders en Gibsons, maar men bouwt ze bovendien in de uitmonstering zoals bepaalde artiesten ze plegen te gebruiken. Een heel goed voorbeeld daarvan is de Ritchie Blackmore Stratocaster. Heer Blackmore vertelde MM al eens wat hij zoal uitspookt met zijn Stratocasters (in zijn gouden jaren altijd van Fender) om de gitaren helemaal naar zijn zin te maken. Fernandes heeft ofwel dat interview in MM gelezen, ofwel Ritchie Blackmore weten te bewegen tot het verschaffen van alle details. N.B. Dit artikel is overgenomen uit "Music Maker" van juni 1983, waarin ook een testverslag staat afgedrukt van de desbetreffende gitaar. Fernandes "Blackmore-Strat" Body : Essen (Enkele delen). Hals: Esdoorn (1 stuk). Toets: Pallisander (gemodificeerd). Aantal frets: 21. Schaallengte: 25½". Stemmechnieken: Afzonderlijk; gesloten type; permanente smering; geen vertraging. Brug: Standaard Fender Strat type brug met tremolo. Elektronica: 3 Enkelspoelelementen. Voor hoge output (EMG); midden normaal; achter hoge output. Master volumeregelaar. 2 toonregelaars voor front en middle pick-ups. 3 standen keuzeschakelaar. Prijs: f 1.150,- exclusief koffer. U.K TOUR DATES 6/9 LIVERPOOL ROYAL COURT Er zullen ongetwijfeld nog enkele data worden toegevoegd, maar op dit moment is daarvan nog niets bekend. © Rainbow Fanclan 1979-1984
|